Taller de Cicle superior 5è i 6è- Activitats realitzades el 2n trimestre 2017-2018

Activitats Grup A

El grup A està format per nens de 5è i 6è que ja han realitzat el taller amb anterioritat. El grau de coneixement que presenten al voltant de les emocions, permet aprofundir i arribar molt lluny a l’hora de treballar amb ells. Tot i ser un grup força heterogeni pel que fa als nens que hi participen, hem estat capaços de construir un equilibri molt positiu a l’hora de seguir treballant la intel·ligència emocional i realitzar les activitats que es van proposant.

visionat vídeo

Les activitats d’aquest trimestre s’han enfocat a potenciar l’autoconeixement. Investigar sobre el perfil personal ens ajuda a conèixer millor com som en realitat. Tenir clars quins són els nostres punts forts i punts febles, i prendre’n consciència, serem capaços d’acceptar-nos millor i mirar de potenciar aquelles coses que no ens agraden de la nostra forma de ser, o que ens generen dificultats. Aquest fet ajudarà a acceptar, expressar i controlar millor les nostres emocions, fet que revertirà positivament en la nostra autoestima, les nostres habilitats socials i en les relacions que tenim.

Tot i això, en tractar-se d’un grup que ja ha treballat força l’educació emocional, en moltes ocasions, són els propis nens qui marquen el fil conductor d’algunes sessions. Són capaços de portar dilemes morals, o situacions del seu dia a dia  que els desagraden i que volen resoldre amb l’ajuda del grup. En aquest cas, els formadors fem la funció de facilitadors, acompanyant als nens en el procés de solució de problemes.

Finalment, els nens i nenes d’aquest grup s’han marcat com a objectiu gravar un curtmetratge en relació al bullying i les relacions desiguals. Per tal de fer-ho, es va dedicar una de les sessions a recordar els aspectes clau al voltant de la problemàtica del bullying, així com una sessió de cine-fòrum amb el visionat i discussió al voltant d’alguns vídeos sobre les relacions desiguals. Queda pendent doncs, realitzar aquest vídeo abans d’acabar el curs.

Cal destacar la gran capacitat a nivell emocional i el grau d’empatia d’aquest grup en general, intentant aportar sempre coses positives tant a persones de dins com de fora del taller. És un gust haver-los conegut i poder treballar amb ells.

En el grup B, format per nens de 5è i 6è que la majoria no havia realitzat el taller anteriorment, sinó que aquest és el seu primer curs.

S’ha treballat bé la base de l’educació emocional per poder arribar a entendre i començar a adquirir un nou funcionament basat en l’expressió de les emocions i en l’ús de l’assertivitat per tal de potenciar les seves competències emocionals.

WhatsApp Image 2017-04-06 at 10.40.47 (5)

Aquest últim punt, l’assertivitat, ha estat la idea clau en la que s’ha centrat tot el treball d’aquest trimestre. Així, els alumnes d’aquest grup han après que hi ha 3 estils diferents a l’hora de respondre davant d’una situació negativa: l’agressiu (sense respectar als altres), el passiu (sense defensar els propis drets) i l’assertiu (que defensa els propis drets, respectant també els dels altres).

Un cop establerta aquesta base, s’ha passat a la pràctica. Els nens i nenes han realitzat un test d’assertivitat per saber quin és l’estil que utilitzen habitualment davant d’una situació negativa complexa. Gràcies a això, han agafat consciència de les seves reaccions, sent capaços de reconèixer què estan fent bé o malament. Posteriorment, s’ha intentat resoldre situacions reals que els propis nens han plantejat a través d’un estil assertiu; aprenent la importància de defensar els propis drets i de respectar els dels altres, per tal de sentir-se feliç i satisfet amb un mateix. De cara al tercer trimestre, ens centrarem en habilitats socials concretes al voltant de l’assertivitat (com la tècnica de l’entrepà), i en seguir treballant l’autoconeixement i l’autoestima.

Cal destacar la gran capacitat d’aquest grup a l’hora d’absorbir els coneixements que se’ls proposen i de posar-los en pràctica. A cada sessió es veu una millora evident, i això permet que el seu ritme de treball sigui molt elevat. Cal destacar-ne també la bona acceptació a l’activitat,  alguns dies pràcticament cal fer-los fora de l’aula perquè sempre volen seguir “comentant la jugada” i aprenent coses noves.

Activitats Grup B

Aquest grup també està format per nens de 5è i 6è, però en aquest cas, la majoria no havia realitzat el taller anteriorment, sinó que aquest és el seu primer curs.

En aquest grup, les sessions que s’han realitzat han estat més pautades que en l’altre grup. En tractar-se d’alumnes “nous” ha fet falta treballar-ne bé la base per poder arribar a entendre i començar a adquirir un nou funcionament basat en l’expressió de les emocions i en l’ús de l’assertivitat.

Aquest últim punt, l’assertivitat, ha estat la idea clau en la que s’ha centrat tot el treball d’aquest trimestre. Així, els alumnes d’aquest grup han après que hi ha 3 estils diferents a l’hora de respondre davant d’una situació negativa: l’agressiu (sense respectar als altres), el passiu (sense defensar els propis drets) i l’assertiu (que defensa els propis drets, respectant també els dels altres).

Reunió_Laia

Un cop establerta aquesta base, s’ha passat a la pràctica. Els nens i nenes han realitzat un test d’assertivitat per saber quin és l’estil que utilitzen habitualment davant d’una situació negativa complexa. Gràcies a això, han agafat consciència de les seves reaccions, sent capaços de reconèixer què estan fent bé o malament. Posteriorment, s’ha intentat resoldre situacions reals que els propis nens han plantejat a través d’un estil assertiu; aprenent la importància de defensar els propis drets i de respectar els dels altres, per tal de sentir-se feliç i satisfet amb un mateix. De cara al tercer trimestre, ens centrarem en habilitats socials concretes al voltant de l’assertivitat (com la tècnica de l’entrepà), i en seguir treballant l’autoconeixement i l’autoestima.

Cal destacar la gran capacitat d’aquest grup a l’hora d’absorbir els coneixements que se’ls proposen i de posar-los en pràctica. A cada sessió es veu una millora evident, i això permet que el seu ritme de treball sigui molt elevat. Cal destacar-ne també la bona acceptació a l’activitat,  alguns dies pràcticament cal fer-los fora de l’aula perquè sempre volen seguir “comentant la jugada” i aprenent coses noves.

 

 

Arxivat a Cicle Superior (10-12 anys), Educació Primària

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: