Resum 1r trimestre Taller d’Educació Infantil i Cicle Inicial

Durant aquestes primeres sessions ens hem centrat en conèixer-nos, establir vincles i crear cohesió de grup. És important crear aquest cercle de confiança per després poder compartir en un espai on ens sentim segurs.

Hem fet una primera ullada, per familiaritzar-nos o recordar les emocions bàsiques; les hem identificat i posat nom. Ho hem treballat a partir d’imatges de rostres varis on es mostren les diferents emocions. A través de les fotografies hem pogut veure com canvia l’expressió segons l’emoció. Això, a banda de servir-nos per identificar-les, també és útil per desenvolupar acuradament l’empatia.

En una de les activitats, ens vam dividir per grups i ens vam servir d’aquestes imatges per inventar un conte de temàtica emocional, algun grup fins i tot va fer una petita representació de teatre!

En un dels tallers vam fer un activitat utilitzant uns daus amb dibuixos (alguns son objectes i altres cares) on havíem crear una història amb les imatges que ens havien tocat. A través d’aquestes històries inventades, expErimentem con ens sentiríem en cada situació.

 

Hem treballat emocions a partir d’un parell de contes. “Nimbus, un núvol d’emocions” per fer una primera introducció a les emocions bàsiques i com podem passar d’una a l’altra fàcilment. L’altre conte “En Joan té vergonya” ens ha servit per parlar de la vergonya. A banda dels contes, hem vist algun capítol de “Minty la fada” a través del projector. Son clips breus on treballem valors i emocions.

 

També ens hem valgut de “la vareta de les emocions” com a recurs per mirar endins i observar què és el que sentim en un moment determinat. Es tracta d’agafar la vareta amb les dues mans, tancar els ulls, fer tres respiracions profundes i quedar-nos en silenci. Aquest exercici els hi agrada i solen reclamar la vareta. Fins i tot durant els tallers son ells mateixos que quan ho necessiten, demanen la vareta, busquen un espai i l’utilitzen. Això els serveix per relaxar-se i parar atenció a com se senten. És una petita forma de meditació on aprenem a mirar al seu interior.

 

A cada sessió dediquem una estona al cos. Aprenem així que el cos és una bona eina per regular les emocions i també ens serveix per saber com estem. Hem compartit massatges en parelles, en grup, amb plomes i hem fet una dutxa-massatge que ha agradat molt.. També hem fet expressió corporal a través de la música, el ball o el joc quan ha calgut deixar anar una mica d’energia. Una activitat que vam fer va ser un joc col.laboratiu amb un globus. Es tracta de col.laborar entre tots i evitar que un globus toqui el terra. Els agrada perquè és un joc i alhora permet treballar la cooperació. A banda de que “cuidar” el globus perquè no toqui el terra també donem la consigna que cal cuidar els companys per arribar a l’objectiu, això significa que no valen cops ni empentes i cal estar atents a que tot el grup participi.

En aquest primer trimestre s’ha assolit la identificació de les emocions bàsiques, les coneixen i saben posar nom correctament. També el saber trobar un espai propi i un mètode de connexió amb sí mateixos a través de la vareta i així descobrir com se senten. Aquest pas és molt important i indispensable per poder treballar la regulació emocional posteriorment.

Propostes per a les famílies

Algunes propostes que faria a les famílies per seguir a casa el que fem als tallers seria aprofitar qualsevol ocasió que sorgeixi per preguntar als infants com se senten, sobretot si ha sorgit algun fet especial. D’aquesta manera els obrim un espai on expressar-se i això ja és una forma d’iniciar-se en la regulació emocional.

Animo també a tenir una vareta de les emocions (que pot ser qualsevol tub cilíndric) ja que els ajuda a trobar un espai de calma i a connectar amb els que els passa: tanquem els ulls respirem i posem el nostre termòmetre emocional per veure que sentim. Un altra de les coses que es poden mantenir a casa són les estones de massatges i relaxació, és una bona rutina ja que promou la intimitat, el vincle i un moment de complicitat en família.

Totes aquestes activitats es treballen adaptades al nivell de etapa educativa, així amb els nens i nenes de cicle inicial podem aprofundir més en la gestió i regulació de les emocions,

Arxivat a Educació Infantil (3-6 anys)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: