Resum 1r trimestre Taller cicle Superior

Introducció

En el taller del grup A d’alumnes de 5è i 6è, tots els nens havien realitzat l’activitat en anteriors cursos, a excepció d’un nen, a qui hem mirat de posar al dia dels coneixements que els altres alumnes tenien sobre l’educació emocional, sempre amb l’ajuda dels seus companys.

En el cas d’aquest grup, en trobar-se ja molt treballat, s’ha plantejat un funcionament on s’han combinat les activitats proposades, amb estones d’expressió emocional, anàlisi de situacions i solució de conflictes que els propis alumnes han posat damunt la taula.

Així, es tracta d’un grup on s’ha donat més llibertat als alumnes per gestionar els temps, donant més peu a situacions de debat o reflexió sempre que ells ho han demanat. Tot i existir un conjunt d’objectius i activitats programades per treballar durant tot el curs. Cal destacar l’excel·lent actitud d’aquest grup, ja que en moltes ocasions, el fet de donar més llibertat als alumnes pot generar situacions de pèrdua de temps, o voluntat de fer altres activitats no relacionades amb el taller. No ha estat el cas d’aquest grup, que es mostra molt motivat a l’hora de treballar aspectes relacionats amb l’educació emocional, així com la capacitat que tenen per posar-se d’acord (amb l’ajuda dels formadors) per tirar endavant les activitats.

En els grup B d’alumnes de 5è i 6è, la majoria de nens eren nous i, tot i que n’hi havia alguns que ja havien realitzat l’activitat anteriorment. En aquest cas, es planteja un funcionament on els nous alumnes puguin anar adquirint tots els aprenentatges, des de la base, però es planteja d’una forma en la que els alumnes que ja havien realitzat l’activitat puguin seguir creixent, i aportant coneixement als seus nous companys/es. En aquest grup, s’ha treballat la cohesió grupal des d’un primer moment, ja que hi havia nens que pràcticament no es coneixien, i és important que adquireixin confiança durant el curs, per encarar les activitats i aprenentatges que els plantejarem.

5 6_grup

 

Objectius treballats a nivell classe

  • Establir les normes de convivència i funcionament
  • Combinar les activitats proposades pels alumnes amb les activitats proposades
  • Fomentar un clima de confiança, complicitat i confidencialitat
  • Treballar la capacitat de decisió i la implicació personal en el bon funcionament del taller

 

Objectius trimestrals del taller

Els  nens/es  expressen  els  seus estats emocionals a través del seu comportament. Créixer amb un coneixement de les emocions ajuda als nens/es a desenvolupar-se d’una manera més sana, aconseguint un benestar psico-emocional, i millorant la seva autoestima i la seguretat personal. Els objectius de taller que hem treballat en aquest trimestre han estat els següents:

5 6_pissarra

  • Revisar els aprenentatges adquirits anteriorment en l’activitat
  • Reconèixer les emocions en un mateix i els altres

 

  • Gestió emocional de situacions concretes
  • Resolució de conflictes
  • Empatia: aprendre a posar-se en el lloc de l’altre
  • Aprendre a respectar les emocions dels altres

 

Activitats realitzades en aquests grups

  1. La roda emocional: Sol ser l’activitat amb el que s’inicien les sessions. Es tracta d’una activitat d’expressió emocionals, pot ser en petits grups o de grup sencer, seguint la següent estructura: Situació → Emoció a Acció. Així, els alumnes expressen situacions viscudes amb contingut emocional que han succeït des de l’última sessió. Aquestes situacions serveixen per treballar els continguts del taller, relacionant quina emoció els ha generat aquella situació i per què. Finalment, es planteja quina solució (acció) al problema s’ha donat per part del alumne, i se’n fa una valoració. En aquest grup, aquesta activitat ha adquirit un pes especial, ja que s’ha establert com a base del funcionament del grup, augmentant l’atenció donada a les situacions que plantegen sempre en funció de la demanda dels alumnes. En alguns moments puntuals, també s’ha treballat de forma individual.

 

  1. Activitat de les cançons amb l’objectiu:
  • Aprendre que la mateixa situació (analogia amb la cançó) pot provocar diferents emocions en les persones.
  • Entendre que aquesta diferència es deu a les diferències personals, la forma de veure el món, les creences i les experiències.

 

  1. El gomet respectuós: Consisteix en enganxar anònimament tres gomets a les tres persones del grup que consideren més respectuoses. En acabar, es treballen les següents qüestions:
  • Reflexió sobre els resultats
  • Auto-observació i valoració de la pròpia conducta
  • Definir què és el respecte
  • El respecte és sempre positiu?
  • Com actuar davant d’algú que no és respectuós

5 6_grup_2

  1. Situacions de debat i solució de problemes concrets. A través de propostes dels propis alumnes, i dirigides a orientar la millora de la seva conducta i les seves habilitats per afrontar els conflictes que puguin estar vivint fora del context TAEE. És una activitat que ha adquirit un pes especial en aquest grup, al ser nens que ja estan molt treballats.
Arxivat a Cicle Superior (10-12 anys)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: