La Resiliència és la capacitat per fer front a les adversitats, superar-les i sortir positivament reforçat. La Resiliència és una capacitat englobada en la competència d’Autonomia emocional. La cançó Resistiré, que s’ha fet viral en aquesta pandèmia, la il·lustra molt bé amb una metàfora “soy como el junco que se dobla pero siempre sigue en pie”. Aquesta frase defineix perfectament el concepte de Resiliència.
Per què algunes persones són capaces de recuperar-se de les adversitats i a d’altres els costa més?
Les competències emocionals i, en particular, la Resiliència hi juguen un paper clau.
La Covid-19 ens ha deixat moltes lliçons per aprendre i ens ha aportat importants històries de Resiliència, com la de la Sra. Maria Branyas d’Olot que amb 113 anys i després d’una vida plena d’adversitats una vegada més l’ha superat:
Font: Tuit de Salvador Vergés 12 de maig de 2020
Com podem promoure la Resiliència en els nostres fills i filles?
Treballant les competències emocionals:
- Ser conscients de les emocions que sentim (Consciència emocional). És important ajudar-los a identificar les emocions que senten, parlar-ne i acompanyar-los
- Aprendre a regular i gestionar les emocions (Regulació emocional)
- Adoptar una actitud positiva davant la vida, potenciar l’autoestima i l’automotivació; buscar ajuda i recursos quan ens calgui (Autonomia Emocional)
- Comptar amb una xarxa social de suport en la que puguem recolzar-nos en els moments més difícils és de vital importància (Competència social)
- Les mares i pares som un model de conducta per a les nostres filles i fills, si els ensenyem a prendre consciència i regular les emocions; fomentem l’autoestima, l’automotivació i la responsabilitat; adoptem actituds positives i, en definitiva, practiquem la Resiliència davant els obstacles i adversitats
Si voleu aprofundir en el tema us deixem l’enllaç a l’article de FAROS Observatori de la salut de la Infància i l’Adolescència: Les 7 C’s per desenvolupar la Resiliència en nens
Deixa un comentari